KLEIN BEGINNE 
Gestalt-Art therapie en Bewustzijnsontwikkeling voor, tijdens en na een zwangerschap  

Waarom gestalttherapie voor, tijdens of na een zwangerschap?

Deze hele periode van voor, tijdens en na een zwangerschap is een natuurlijk, gezond proces:

-        Waarin je ontdekt dat je op zoek bent naar persoonlijke verdieping en innerlijke groei in je leven.
-        Dat gepaard kan gaan met angsten, zorgen en vragen,


 Wellicht:

  •     Gaat zwanger worden voor jou niet vanzelf?
  •     Voelt zwanger zijn voor jou niet zo natuurlijk aan?
  •     Roept zwanger zijn emoties bij je op waar je je geen raad mee weet?
  •     Is het moeilijk voor je, of zou je bewuster en/of meer verbinding willen maken met je (ongeboren) baby?
  •     Zou je je bewuster willen zijn van jouw behoeftes en verlangens?
  •     Heb je eerder een bevalling doorgemaakt en maakt de komende bevalling emoties bij je los?
  •     Zoek je naar wie en waar je zelf nog bent, nu je ook de rol als ouder hebt?
  •     Zoek je ondersteuning bij Verlies en of rouwverwerking (miskraam, niet (meer) zwanger kunnen worden, etc.)?
  •     Heb je Medisch onverklaarbare lichamelijke klachten?
  •     Heb je depressieve klachten?

  

Herken je jezelf op een of meerdere van bovenstaande vragen?   Dan zou gestalttherapie iets voor jou kunnen zijn.

   

Wat is gestalttherapie?

Gestalttherapie is een vorm van psychotherapie. 

Gericht op: ervaren. Door waar te nemen/te ervaren wat je lijf wil en doet, doe je inzichten over jezelf op.

In gestalttherapie ga je uit van de behoefte van ieder mens die in een cirkelvorm verloopt (een gestalt). Als je hier gehoor aan geeft, maak je de cirkel van behoefte rond en ontstaat er een bevredigd gevoel. (bijvoorbeeld drinken van een glas water omdat je dorst hebt. Huilen als je verdriet hebt. Dansen van blijdschap.) De hele dag door maak je gestalten rond. Als er een is bevredigd, ontstaat er weer een nieuwe.

Je innerlijke behoefte/wensen volgen en bevredigen is GEZOND.


De kunst hiervan kun je afkijken van (je) kinderen. Zij huilen namelijk als ze verdriet hebben, gillen van blijdschap als ze vrolijk zijn en pakken het grootste snoepje omdat ze daar zin in hebben.

Echter: Je omgeving (familie, vrienden, docenten etc.) kunnen je in je (jonge) leven hebben geleerd, dat je je innerlijke behoefte, op momenten, niet mocht leven. Je had je bijvoorbeeld aan te passen aan hun overtuigingen, wensen en ideeën. Hierdoor heb je destijds gestalten niet rond kunnen maken. Wat uiteindelijk tot ongezonde gedragsmatige aanpassingen/patronen kan hebben geleid. Ook leg je jezelf gedurende je leven ideeën, gedachten en overtuigingen op die jouw zelfbeeld vormen. Een zelfbeeld waarnaar je je kunt gaan gedragen. Een beeld, niet gebaseerd op wat werkelijk van binnen leeft, maar waarvan je gelooft dat je dat bent en waarmee je jezelf ook in de wereld zet. Waardoor je negeert/aanpast wat werkelijk van binnen leeft en welke behoeftes je hebt. 

Aanpassingen die er voor zorgen dat je NU, als volwassene, niet leeft vanuit jezelf / je authenticiteit, maar vanuit (eigen) opgelegde ideeën en overtuigingen. Ze kunnen er ook voor zorgen dat je je (in contact met je omgeving) onvrij voelt om te doen wat goed voor jou voelt. Uiteindelijk kunnen ze je ook letterlijk ziek maken. (onverklaarbare lichamelijke klachten, burn-out etc.)

Soms leef je zo vanuit al je (ongezonde) gedragsmatige aanpassingen, dat je gewoon niet meer “weet” wat goed voelt voor jou. 
En kun je ook niet meer waarnemen wat nou werkelijk jouw behoefte is…

Wie ben ik?

Welke behoeftes heb ik?

In gestalttherapie leer je verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en je persoonlijke proces. Tijdens de therapie breng je bijvoorbeeld een persoonlijke leer-en of hulpvraag in en kijk je wat er zich in het HIER en NU aandient. Tijdens experimenten en contactoefeningen leer je je lijf waar te nemen en hier naar te luisteren. Op deze manier kun je zicht krijgen op jouw patronen. Als gezond mens ben je in staat om jezelf hierin te helen.

Door middel van het intuïtief creëren van jouw eigen (ART) beelden (met klei, verf, tekenen, beweging etc.) wordt er een schat aan waarde over jezelf zichtbaar gemaakt. Ook dit leidt tot inzichten over jezelf. 

 Op deze manier ontwikkel je dus je gewaarzijn, je bewustzijn, je zelfvertrouwen en je zelfhelend vermogen.

Jouw persoonlijke groei!